Reprezentanţii asociaţiilor care militează pentru construirea de autostrăzi în Moldova au avut o întâlnire oficială cu prim-ministrul Viorica Dăncilă şi cu consilierul personal al premierului, Darius Vâlcov. Cu această ocazie, au aflat ce planuri are Guvernul României în legătură cu autostrăzile.
Întâlnirea a avut loc la Palatul Victoria în cursul zilei de vineri, 8 februarie, la puţin timp după ce reprezentanţii asociaţiilor au protestat în Piaţa Victoriei nemulţumiţi că proiectul Autostrăzii A 8 Iaşi - Târgu Mureş n-a fost prins pentru finanţare în bugetul anunţat pentru 2019.
Într-un comunicat de presă elaborat de reprezentanţii asociaţiilor „Împreună pentru A8”, „Moldova vrea Autostradă”, „Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei” şi „Pro Infrastructură” sunt redate principalele probleme discutate cu cei doi reprezentanţi ai Guvernului României:
„1. La solicitarea asociaţiilor, ca urmare a deprofesionalizării instituţiei, premierul a susţinut reorganizarea de urgenţă a CNAIR, luând în calcul scindarea acesteia, una dintre viitoarele structuri intrând sub tutela Guvernului.
2. Termenele asumate de Guvernul Dăncilă pentru finalizarea lucrărilor la autostrada A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş sunt: - Tronsonul Iaşi-Târgu Neamţ până în anul 2022; - Traseul complet al autostrăzii până în 2026.
3. Guvernul nu doreşte să renunţe la ideea construirii în Parteneriat Public Privat a tronsonului Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ (Leţcani-Cristeşti), reiterând argumentul costurilor mai mici de construcţie prin această variantă şi procedura anevoioasă din cauza birocraţiei. La criticile asociaţiilor referitoare la viitoarea taxă de autostradă pentru acest segment, estimată la aproximativ 7 euro pentru 68 de kilometri, reprezentanţii Guvernului au replicat că toate autostrăzile din România vor fi în curând cu taxă.
4. Nu a fost lămurit aspectul privind lipsa unui segment de 32 de kilometri din autostrada A8 (tronsoanele Ungheni-Iaşi-Leţcani şi Cristeşti-Târgu Neamţ), din Studiul de Fundamentare, reprezentanţii Comisiei Naţionale de Strategie şi Prognoză neputând oferi un răspuns la această problemă concretă.
5. Pe tronsonul Leţcani-Cristeşti (61+7 km), în maxim două săptămâni va fi aprobat Studiul de Fundamentare şi va fi scos la licitaţie pentru selecţia de oferte în varianta PPP. Ofertanţii işi vor asuma toată investiţia – Studiul de Fezabilitate + Proiectul Tehnic + Execuţie.
6. Pentru tronsoanele Paşcani-Suceava şi Suceava-Siret, aparţinând autostrăzii A7, urmează să fie aprobaţi indicatorii tehnico-economici ai proiectului.
7. Podul de la Ungheni va fi mutat în avalul râului Prut, ca urmare a unei suprapuneri cu o arie naturală protejată. Din acest motiv, segmentul A8 Ungheni-Iaşi-Leţcani va face obiectul unui proiect distinct, ieşind din varianta PPP şi trecând în administrarea CNAIR.“
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu