joi, 20 februarie 2020

Strategia autostrăzilor pentru Moldova. Ce șanse de realizare are autostrada Iași-Tg Mureș

Nevoia unei autostrazi in Moldova prin cea mai saraca mare regiune romaneasca sa fie legata de macar una din celelalte doua provincii - Muntenia sau Ardealul - a dus la numeroase dezbateri si planuri pe hartie. Autoritatile din Romania ultimilor ani au "desenat" trei mari posibile proiecte de autostrada care deservesc Moldova, insa strategia romaneasca pe termen mediu, corelata cu posibilitatile financiare si prioritatile europene fac ca nici unul sa fie fezabil prea curand, iar sansele ca oricare proiect sa debuteze in urmatorii ani sunt infime. 
Pana nu demult, in urma cu aproape cinci-sase ani, singurul proiect principal de autostrada pentru Moldova era cel care strabatea regiunea de la Nord la Sud, de la Siret si pana la Bucuresti, proiect care se suprapunea peste fostul coridor pan-european IX. Restul proiectelor pentru Moldova erau puse in plan secund. 
Acea autostrada care trecea prin Suceava - Bacau - Foscani - Buzau era inclusa si in reteaua europeana de transport TEN-T chiar pe harta centrala (Core) si, astfel, avea o importanta asemanatoare cu autostrada care lega vestul de Capitala si de Portul Constanta. 
In 2012, autoritatile romane conduse la acea vreme de ministrul Transporturilor Alexandru Nazare au reusit sa impuna pe reteaua TEN-T Core inca o ruta care sa deserveasca Moldova -  autostrada Targu Mures - Iasi - Ungheni. Cu toate acestea, autostrada care ar lega Transilvania de Moldova avea in socotelile autoritatilor un pret prohibitiv de aproape 9 miliarde de euro. 
In timp ce aceste doua proiecte de mai sus inca erau pe hartie, autoritatile de la infrastructura conduse la acel moment de Dan Sova scoteau din palarie un nou plan: o autostrada care sa lege Brasovul de Bacau si care, in perspectiva unei conexiuni de autostrada cu Ploiesti, va deservi legatura Moldovei cu Ardealul, dar si cu Muntenia printr-o dubla trecere a Carpatilor. 
Trebuie precizat ca traseul autostrazii Brasov - Bacau se afla pe reteaua TEN-T Comprehesive (secundara), astfel incat finantarea sa din bani europeni nu se poate face din Fondul de Coeziune (potul cel mare destinat infrastructurii), ci doar din cel de dezvoltare regionala. 
Cu toate acestea, Master Planul General de Transport ce a fost de curand elaborat punea conexiunea Brasov - Bacau in fata altor proiecte de autostrazi din tara, inclusiv celelalte doua care vizeaza Moldova, insa orizontul de realizare era stabilit in perioada 2021-2030.
Care sunt cele trei proiecte, cat costa si care ar fi orizontul de realizare
Pana una alta, sa analizam pe rand fiecare din cele trei proiecte de autostrada care ar urma sa deserveasca Moldova: 
A7 Ploiești - Buzău - Focșani - Bacău - Pașcani - Suceava - Siret
Autostrada ar urma sa aiba o lungime de 427 de kilometri si ar traversa Moldova de la Nord, de la granita cu Ucraina, la Sud - realizandu-se astfel o conexiune cu Muntenia si Bucuresti. 
Daca ne uitam la valorile estimate in MasterPlanul de Transport, autostrada ar urma sa coste undeva la 3,5 miliarde de euro, insa avantajul ar fi ca terenul pe care il strabate este unul relativ usor. 
In varianta scenariului din MPGT in care prioritatile vor fi cele care urmeaza actuala harta TEN-T Core, A7 este propusa spre realizare in perioada 2021 - 2030 si este impartita in doua subproiecte: Ploiesti - Bacau si Bacau - Suceava - Siret. 
Chiar si asa, in prezent o portiune din A7 este in faza de implementare, desi intr-o intarziere puternica. Vorbim de Soseaua de Centura a Bacaului, o portiune care reprezinta practic jumatate (un singur sens) din autostrada A7 care ar urma sa ocoleasca Bacaul. Cu toate acestea, licitatia, desi finalizata in august 2013, a fost tergiversata puternic de contestatii, astfel incat nici pana in prezent contractul nu s-a semnat. 
Mai mult, contractul este realizat din FEADR pe exercitiul financiar 2007-2013 , deci cu termen de finalizare pana in 31 decembrie 2015. In caz ca nu va fi terminat la timp - iar sansele sunt infime - proiectul va fi rulat mai departe pe urmatorul ciclu financiar, consumand astfel resurse financiare ce ar fi putut ajunge la alte proiecte, poate chiar din A7.
A8 Tg Mureș - Iași - Ungheni
Autostrada de la Targu Mures la Iasi si mai departe la Ungheni (granita cu Rep. Moldova) ar urma sa aiba o lungime de 289 de km si ar uni Moldova cu Ardealul. 
De la Targu Mures, traficul din Moldova ar urma sa se duca pe autostrada pana la Campia Turzii (pe o autostrada a carei constructie este in prezent in curs de licitare) si de acolo fie spre Cluj si vama Bors, fie spre Sebes si spre Timisoara si Arad. 
Desi integrarea in retea ar fi una optima, autostrada care ar urma sa travereseze Carpatii Orientali de la Est la Vest are un cost destul de ridicat. 
In 2012, autoritatile de la drumuri vehiculau un cost de circa 9 miliarde de dolari. Intre timp, realizarea Studiului de Fezabilitate a fost scoasa la licitatie, iar in Master Planul de Transport costurile au mai fost estimate in jos, la circa 5 miliarde de euro. 
Chiar si asa, la un astfel de cost ar fi necesare aproape doua exercitii financiare doar pentru a putea finanta acest singur proiect din Fondul de Coeziune (pentru 2014-2020 Romania are alocat circa 2,8 miliarde de euro pe Fondul de Coeziune pentru autostrazi, inclusiv componenta de cofinantare nationala). 
Intr-o alta varianta vehiculata in Master Plan, Tg Mures - Iasi ar putea fi realizat la standard de drum expres, iar costul total ar putea fi mai mic, estimat la circa 4,1 miliarde de euro. 
Chiar si asa, in scenariile testate in Master Plan, autostrada sau drumul expres Tg Mures - Iasi au orizont de implementare in perioada 2021-2030, sau chiar dupa.
A13 Brașov - Bacău
Prima data cand s-a auzit de autostrada Brasov - Bacau a fost in noiembrie-decembrie 2013, atunci cand Dan Sova, Victor Ponta si Narcis Neaga, seful de la autostrazi, au scos din joben strategia de autostrazi Romania 100. O strategie prezentata in power-point in Parlament si care viza realizarea unor autostrazi care sa lege pana in 2018 toate provinciile istorice romanesti intr-un mod simbolic cu ocazia a 100 de ani de la Marea Unire. 
Strategia propunea, insa, niste trasee noi de autostrazi, nedezbatute pana atunci si . Chiar de atunci, Sova sustinea ca doreste mutarea coridorului european prioritar de pe Sibiu- Pitesti, pe Sibiu - Brasov. De acolo, mai departe spre Moldova, ar urma autostrada Brasov - Bacau. 
Astfel, cei din Moldova (de mai sus de Bacau, cel putin) ar fi ajuns la Bucuresti trecand de doua ori Carpatii. 
Totusi, desi Sova a fost debarcat din Guvern, o parte din intentiile lui din 2013 s-au materializat in Master Planul General de Transport, documentul de capatai pentru infrastructura romaneasca si strategia esentiala in baza careia Romania va primi finantare europeana in exercitiile financiare ce vor urma. 
In Master Plan, in scenariile testate si gasite ca prioritare initial, Brasov devine un centru al proiectelor de infrastructura in care ar urma sa se intersecteze nu mai putin de trei autostrazi. Chiar si asa, in scenariile prezentate ca prioritare initial in Master Plan, autostrada de la Brasov la Bacau avea un orizont de implementare in perioada 2021-2030. 
Ca lungime, intre Brasov si Bacau autostrada ar urma sa aiba 157 de kilometri si sa coste estimativ circa 2,1 miliarde euro.  
Totusi, utilitatea ei se leaga puternic de completarea reteli de autostrazi cu proiecte nefinalizate inca, nici macar incepute. Astfel, pentru a avea sens pe deplin, autostrada dinspre Moldova ar trebui sa se racordeze la autostrada de la Brasov la Sibiu (neinceputa in prezent) si la autostrada de la Brasov pana la Ploiesti (Comarnic - Ploiesti nu exista in planuri deocamdata, iar concesiunea Comarnic - Brasov bate pasul pe loc, avand toate sansele sa pice). 
Mai mult, A13 Brasov - Bacau se suprapune peste reteaua TEN-T Comprehensive (secundara/neprioritara) si ar putea maxim sa fie finantata prin Fondul de dezvoltare regionala, un fond mai mic decat Fondul de Coeziune pentru autostrazi si care este destinat tututor modurilor de transport. 
Daca intentia autoritatilor romane de a schimba coridoarele europene din tara intre ele se va materializa si va fi acceptata de Comisia Europeana, exista sanse ca autostrada A13 Brasov - Bacau sa fie implementata in perioada 2021-2030. Daca insa Comisia Europeana se va opune intentiilor Romaniei, atunci cel mai probabil proiectul autostrazii A13 Brasov - Bacau va ramane mult timp la sertar.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu